Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

GODONr12016jpg

 

 

wersja polska wstie     

Innowacje w hotelarstwie mają co najmniej 200 lat!

Tekst: dr Bartłomiej Walas, Dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji, WSTiE

Słowo i zjawisko „innowacyjności” jest w zasadzie nowe, chociaż już nadużywane – coraz częściej przestajemy odróżniać innowacyjność od poszerzenia produktu i jego udoskonalenia. Gdy hotelarstwo raczkowało, dyrektorzy hoteli sami witali gości, życzyli smacznego podczas posiłku lub żegnali każdego gościa.  Dzisiaj nazwalibyśmy taką praktykę marketingiem relacyjnym.

Personalizacja potrzeb i zachowań

Przed dziesięcioleciami takiego słowa nawet nie znano, lecz przemysł „gościnny” instynktownie nakazywał pewne zachowania. Wraca co prawda funkcja concierge’a, traktowanego przez lata tylko jako odźwiernego. Zmienia się oczywiście podział ról w hotelu i zarządzanie, ale nadal nadrzędny celem ma być zaspokojenie potrzeb i wskazanie korzyści gościa. To dlatego mądrzy hotelarze rywalizują ze sobą o gesty i drobiazgi, które bądź stwarzają złudzenie, bądź są namiastką indywidualnego potraktowania każdego gościa. Stąd osobiste powitanie gościa na ekranie telewizora w pokoju hotelowym, stąd czekoladki z liścikiem powitalnym, stąd możliwość zamówienia przez gościa ulubionych kosmetyków, wyboru koloru poduszki, czy szlafroka. Dziś część z tych, coraz to nowszych nowinek, jeszcze zwraca uwagę, jeszcze cieszy gościa a za chwile stanie się standardem.  

Nihil novi

Nie zapominajmy jednak, że przełomowe, w dzisiejszym języku innowacyjne, zmiany następowały wręcz…przed wiekami. Już w 1774 roku w Londynie Dawid Low uruchomił hotel typu „grani”, przeznaczony do pobytu całych rodzin. W Nowy Yorku w 1844 roku powstał Irwin House – pierwszy hotel z apartamentem dla nowożeńców. W bostońskim hotelu w 1846 roku po raz pierwszy zainstalowano centralne ogrzewanie na parowe grzejniki. Pierwsze pokoje z łazienkami pojawiły się w 1853 roku w hotelu „Mount Vernon Hotel”. Kuchnie elektryczne pojawiły się w hotelu Bermina w Szwajcarii w 1889 roku a pierwsze telewizory w 1932 roku zamontowano w nowojorskim hotelu New Yorker.

Wczoraj i dziś

Ewolucja hoteli rozwijała się błyskawicznie zarówno w otoczeniu hotelu jak i budynku lub zespołu budynków, gdzie zmieniała się architektura, wystrój pomieszczeń. Kiedyś hotele znane były z ekstrawagancji i drobiazgowego kunsztu wzornictwa. Dominował styl ozdabiania budynków hoteli, gdzie wzorowano się np. na stylu secesyjnym, gdzie dominowała bogata dekoracja fasad, w której przeważają motywy roślinne, a także secesyjne elementy bryły budynków (wykusze, szczyty). Do wyposażenia hotelu dawniej używano cennego drewna, z którego wytwarzano drogie meble, które były ozdobą apartamentów. Dzisiejszym trendem  jest raczej prostota i funkcjonalność pokoi hotelowych.  I pomyśleć, że przed dziesięcioleciami nie znano pojęcia systematyki innowacji…