Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

GODONr12016jpg

 

 

wersja polska wstie     

WYŻSZA SZKOŁA TURYSTYKI I EKOLOGII – UCZYMY ZARZĄDZAĆ TURYSTYKĄ PRZYSZŁOŚCI

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 2018Czasy, gdy słowo turystyka było dosłownym synonimem zwiedzania, a hotelarstwo utożsamiano ze świadczeniem usług noclegowych, wydają się dziś bardzo odległe. Ta dynamicznie zmieniająca się branża w coraz większym stopniu musi uwzględniać indywidualne oczekiwania klientów i podążać za światowymi trendami rynkowymi, wymagając działań ugruntowanych nie tylko na intuicji menedżerów, ale przede wszystkim na ich specjalistycznej wiedzy. Jak ją zdobyć i jak wykorzystać – tłumaczą eksperci Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii.

Turysta XXI wieku

WSTiE, która jest liderem w zakresie edukacji turystycznej w Polsce, swój sukces zbudowała m.in. na dostosowaniu programu nauczania do wymogów rynku. Jak przyznają władze uczelni, punkt wyjścia zawsze stanowi sprawdzenie aktualnego otoczenia biznesowego oraz ustalenie potrzeb potencjalnego klienta branży – turysty. Św. Augustyn mawiał, że „świat jest książką, a ci, którzy nie podróżują, czy­tają tyl­ko jedną stronę”. Parafrazując te słowa, można powiedzieć, że turysta XXI w. zdecydowanie zabrał się za czytanie – stwierdza Maria Grzechynka, kanclerz WSTiE. Obecnie ludzie podróżują chętnie i na wiele sposobów, co przekłada się na liczne szanse, ale i wyzwania. Klienci oczekują indywidualnych rozwiązań, co prowadzi do powstania nowych produktów i modeli biznesowych, a także konieczności mierzenia się z konkurencją w ramach tzw. sharingeconomy. Nie wszyscy są tego świadomi – a co gorsza, zupełnie nie są na to gotowi – wyjaśnia.

Pracownik branży przyszłości – czyli kto?

Sama świadomość konieczności zmian to jednak dopiero wierzchołek góry lodowej. Prawdziwym wyzwaniem okazuje się takie wykształcenie kadry, aby potrafiła sprostać nowym wymogom obsługi ruchu turystycznego, w tym wpasować się w trend tzw. multitaskingu oraz dążenia do perfekcjonizmu obsługi. Naszych studentów uczymy także tych umiejętności, które często bywają niedoceniane – w tym kompetencji społecznych i zdolności funkcjonowania w środowisku multikulturowym – tłumaczy dr Bartłomiej Walas, dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji WSTiE. W wielu miejscach świata turystyka zaczyna budzić niepokoje społeczne w związku ze zjawiskami takimi jak gentryfikacja, zakłócanie spokoju czy konflikty kulturowe. Skuteczny pracownik branży turystycznej musi posiadać zdolność współpracy z lokalnym sektorem publicznym i przekuwania tych wyzwań w nowe możliwości – dodaje. Nie bez znaczenia pozostaje tu także doświadczenie.

Praktyka czyni… menedżera

W ofercie WSTiE znajdują się liczne specjalizacje oraz kursy dodatkowe, które pozwalają zdobyć pełną pulę umiejętności pożądanych przez pracodawców. Bez względu na to, czy realizowane są w ramach studiów licencjackich, magisterskich, podyplomowych czy też pierwszych w Polsce studiów MBA w Turystyce, studenci zachęcani są do wyboru indywidualnej ścieżki kariery oraz praktycznego przygotowywania się do podjęcia zatrudnienia. Uczelnia współpracuje z renomowanymi sieciami hotelowymi oraz instytucjami na całym świecie, które umożliwiają odbycie stażu, uczą samodzielnego analizowania i łączenia zjawisk niezbędnych do podejmowania decyzji strategicznych. Rynek pracy cierpi na brak wykwalifikowanych kadr na stanowiskach operacyjnych, spowodowany m.in. wzrostem inwestycji w sektorze hotelarstwa. Obiektów jest nie tylko więcej, ale stają się bardziej luksusowe, wykorzystują najnowsze technologie, np. zamki otwierane smartfonem, e-check- in/ check-out, całkowicie bezgotówkowe transakcje we wszystkich punktach sprzedaży hotelu. Pracownik branży musi więc posiadać wiedzę z różnych dziedzin: optymalizacji wyników, wdrażania standardów, procedur, budżetowania (USALI), rachunkowości zarządczej – przyznaje Marcin Ziobro, dyrektor Pałacu Bonerowskiego w Krakowie oraz wykładowca WSTiE. Rozwiązaniem jest wybór takich studiów, które nie będą utrudniały, ale raczej zachęcały do aktywności zawodowej jeszcze przed obroną dyplomu, a tym samym zbierania praktycznego doświadczenia – dodaje. Nie od dziś wiadomo, że praktyka czyni mistrza, a także dobrego menedżera, gotowego zarządzać turystyką przyszłości.