Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

GODONr12016jpg

"Erasmus" 2019, czyli studia w Palermo

„ERASMUS” 2019, CZYLI STUDIA W PALERMO

zajawkaW ramach programu „Erasmus+”spędziłyśmy na Sycylii prawię 4 miesiące. Studiowałyśmy w języku angielskim oraz włoskim na UNIPA – jednym z najstarszych uniwersytetów Europy – na kierunku „Ekonomia turystyki”. Zwiedziłyśmy Palermo i okolice, spotkałyśmy wielu ciekawych ludzi z Europy, Afryki i Ameryki Południowej, poznałyśmy kulturę, tradycje Sycylii izaliczyłyśmy wspaniały semestr! Wszystkim studentom WSTiE, którzy chcą wyjechać za granicę na Erasmusa”, polecamy uczelnię w Palermo bez najmniejszych wątpliwości!

zajawkaW ramach programu „Erasmus+”spędziłyśmy na Sycylii prawię 4 miesiące. Studiowałyśmy w języku angielskim oraz włoskim na UNIPA – jednym z najstarszych uniwersytetów Europy na kierunku „Ekonomia turystyki”. Zwiedziłyśmy Palermo i okolice, spotkałyśmy wielu ciekawych ludzi z Europy, Afryki i Ameryki Południowej, poznałyśmy kulturę, tradycje Sycylii izaliczyłyśmy wspaniały semestr! Wszystkim studentom WSTiE, którzy chcą wyjechać za granicę na Erasmusa”, polecamy uczelnię w Palermo bez najmniejszych wątpliwości!

Korzenie Uniwersytetu Palermo sięgają końca XV w., kiedy nauczano tam prawa i medycyny. Dziś składa się z ponad 19 kampusów i 12 wydziałów (m.in. architektury, medycyny, ekonomii, inżynierii, politologii i in.), na których studiuje ponad 50000 studentów m.in. z Chile, Turcji, Ekwadoru, Grecji, Zambii, Niemiec, Rumunii i Chorwacji. Teren uczelni jest ogromny i obejmuje kilka parków, kawiarnie, wielką jadalnię ze zniżkami dla studentów, z terenem rekreacyjnym, bibliotekami z miejscem do nauki, altanami itp.

Od marca do czerwca miałyśmy zajęcia z geografii, muzeologii, ekonomii turystyki oraz statystyki. Zajęcia z ekonomii turystyki odbywały się na Uniwersytecie w Trapani. Profesorowie – wykładowcy przez cały czas byli gotowi nam pomóc czy udzielić dodatkowych wyjaśnień. Zajęcia odbywały się w języku włoskim, ale otrzymałyśmy też program po angielsku. Przez cały maj chodziłyśmy na kurs języka włoskiego, który zakończył się testem i zdobyciem certyfikatuna poziomie A1. Sesja egzaminacyjna rozpoczęła się 10 czerwca. Ciekawe jest to, że we Włoszech maksymalną oceną jest 30; a 18 oznacza, że przedmiot jest zaliczony. Prawię na każdego profesora czekałyśmy przed egzaminem około 30-90 minut i do tego trzeba się przyzwyczaić; spóźnianie się prawdopodobnie jest we krwi każdego Sycylijczyka…

Koordynatorzy zawsze byli dostępni, pomagali w rozwiazywaniu problemów, martwili się, czy wszystko u nas jest w porządku. Jednym słowem, byłyśmy zadowolone z uczelni i procesu studiów, z tego, że wykłady były na wysokim poziomie, że istnieje dialog między studentami oraz profesorami, a studenci nie boją się wyrażać swoich opinii i zadawać pytań. Studia na tak wielkiej uczelni jak UNIPA, w innym języku i w nowym środowisku, były ciekawym doświadczeniem.

Ponieważ nasza uczelnia znajdowała się w Palermo, większość czasu wolnego spędziłyśmy właśnie tam. Polecamy do zwiedzania następujące miejsca: Cattedrale di Palermo, Palazzo dei Normanni, Fontanna Pretoria, Porto di Palermo, Chiesa del Gesù, San Giuseppe dei Teatini, Teatro Massimo. Skrzyżowanie się głównych ulic miasta Via Maqueda i Corso Vittorio Emanuele, Teatro Politeama i English Garden. Żeby zobaczyć wspaniałą panoramę miasta, warto zapłacić 5 euro i wejść na taras widokowy w Cattedrale di Palermo. Poczuć wieczorne życie pomogą plac Sant’Anna, gdzie na każdym kroku jest bar/restauracja, live music oraz Vucceria – ulica, na której w dzień mieści się jeden z najstarszych i największych rynków Palermo, a w nocy gra muzyka i tańczą ludzie; w barach i restauracjach do 4 rano nie można znalezć wolnego miejsca.

Corso Tukory – to jedna z głównych ulic handlowych, na której znajduje się dworzec kolejowy oraz autobusowy, a także rynek Ballaro – najstarszy targ żywności w Palermo, gdzie można kupić dobre warzywa i owoce, oliwki, sery, świeże mięso, owoce morza, przyprawy, lokalne przysmaki, a także zobaczyć, jak żyją Sycylijczycy. Z kolei Orto Botanico di Palermo pomaga zbliżyć się do natury i umożliwia poznanie pięknej flory Sycylii.Miłośnicy gór mogą odbyć wspinaczkę na Monte Pellegrino, skąd rozciągają się piękne widoki na Mondello, wybrzeże i część Palermo. Na górze znajdue się sanktuarium św. Rozalii, patronki i obrończyni Palermo, zbudowany w prawdziwej jaskini.

Oprócz Palermo Sycylia nadal ma wiele wspaniałych miejsc, które warto odwiedzić, a wśród nich są Cefalu, Trapani, Taormina, Sirakuza, Catania, Monreale, Etna, Scala dei Turchi, Agrigento. Podróżowanie po wyspie jest wygodne zarówno autobusem, jak i pociągiem.Miejscowi zazwyczaj nie mówią po angielsku, dlatego warto znać kilka podstawowych zwrotów w języku włoskim. Na ulicach prawię nie ma świateł ruchu drogowego, samochody i skutery pędzą jak szalone, więc trzeba być bardzo ostrożnym.

Sycylia jest znana z wysokiej jakości i różnorodności ulicznego jedzenia, które jest naprawdę bardzo smaczne i niezbyt drogie. Pierwszą potrawą, którą warto spróbować w Palermo, jest arancina – nadziewane kulki ryżowe pokryte bułką tartą, a następnie smażone w głębokim tłuszczu, które mogą być wypełnione gulaszem, mozzarellą i szynką czy szpinakiem.Popularnym sycylijskim deserem jest cannolo – rurki z kremem z ricotty. Oczywiście, będąc na Sycylii, warto zjeść prawdziwą włoską pizzę, wypić mocną kawę oraz spróbować lokalnego wina.

Podsumuwując, możemy powiedzieć, że jesteśmy niezmiernie szczęśliwe z odbycia części studiów na uniwersytecie w Palermo. W ciągu kilku miesięcy nauczyłyśmy się wielu nowych rzeczy, poduczyłyśmy się włoskiego, poznałyśmy ciekawych ludzi z różnych części świata, zobaczyłyśmy słynną wyspę Sycylię, odwiedziłyśmy wiele pięknych miejsc, zdobyłyśmy doświadczenie, dostosowałyśmy się do lokalnego życia i spędziłyśmy fantastyczny semestr. Dziękujemy bardzo naszej uczelni, Wyższej Szkole Turystyki i Ekologii za możliwość udziału w programie „Erasmus+” i studia na uniwersytecie w Palermo. Mamy nadzieję, że to dopiero początek naszego kolorowego i międzynarodowego życia zawodowego i osobistego.