Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

GODONr12016jpg

 

 

wersja polska wstie     

WSTiE: BUDUJEMY POZYCJĘ LIDERA
WŚRÓD UCZELNI TURYSTYCZNYCH EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ

 

 

 

 

 

Bardzo ważne miejsce w działalności suskiej uczelni zajmuje współpraca z partnerami zagranicznymi. Wpływa ona na podniesienie jakości procesu kształcenia, służy wymianie doświadczeń, a także promocji regionu i Polski na arenie międzynarodowej.

 

Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej  przy współpracy z uczelniami z Czech, Słowacji i Węgier realizuje projekt ,,Specyfika i turystyczna atrakcyjność wybranych regionów krajów wyszehradzkich (V4)”. Dzięki wsparciu finansowemu w formie grantu na Wyszehradzkie Studia Uniwersyteckie uczelnia realizuje 3-letni cykl zajęć dydaktycznych dla studentów III roku turystyki i rekreacji. Uczelnia zaprosiła do współpracy Uniwersytet Techniczny w Libercu (Republika Czeska), Katolicki Uniwersytet w Ruzomberku (Słowacja) oraz Karoly Robert College w Gyöngyös (Węgry).

 

Atutem Grupy Wyszehradzkiej jest bliskość geograficzna, podobieństwo kulturowe i gospodarcze oraz wspólnota interesów wynikająca z przynależności do tego samego regionu. Przed państwami V4 rysują się sfery działania, w których wspólnie można wiele dokonać. Najważniejsze z nich to infrastruktura, transport, energetyka, turystyka i ochrona środowiska naturalnego. W obecnych czasach mamy okazję podróżować po świecie, zwiedzamy egzotyczne kraje, ale często niewiele wiemy o naszych sąsiadach.

 

Głównym celem realizowanego przez WSTiE projektu jest zapoznanie studentów z walorami i atrakcjami wybranych regionów państw Grupy Wyszehradzkiej, wskazanie różnic i zależności w planowaniu zrównoważonego rozwoju turystyki tych regionów oraz przydatności walorów w tworzeniu produktów agroturystycznych i turystyce socjalnej. Wykładowcami są nauczyciele akademiccy z  Czech, Słowacji, Węgier i Polski, mający doświadczenie w przygotowaniu kadr dla turystyki. Tematyka zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak: podział walorów i atrakcji stosowany w krajach V4,  walory i atrakcje kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów, zasady udostepniania i gospodarowania atrakcjami turystycznymi czy kryteria oceny walorów turystycznych stosowane w krajach V4.

 

W ramach projektu odbywają się również warsztaty transgraniczne. Jest to rodzaj zajęć praktycznych, gdzie młodzi ludzie pod opieką wykładowców przygotowują i realizują kompleksowy program turystyczny wyjazdu – planują organizację wycieczki, opracowują szczegółową trasę oraz prowadzą pilotaż. W trakcie wyjazdu na Słowację studenci odwiedzili najpiękniejszy region turystyczny Słowacji, mogący stanowić inspirację w przyszłej pracy zawodowej. Zwiedzili m.in. Orawski Podzamok, Ruzomberok, Vikolinec oraz park wodny w Besenovej. Podzieleni na zespoły prowadzili pilotaż, oprowadzali grupę turystyczną po wybranych obiektach, a następnie byli poddani ocenie polsko-słowackiej kadry akademickiej.

 

Katarzyna Gałka, studentka WSTiE biorąca udział projekcie, z przekonaniem stwierdza: – Zajęcia poszerzyły naszą wiedzę na temat państw Grupy Wyszehradzkiej i zwiększyły nasze zainteresowanie krajami V4. Przekonałam się również, jak ważne jest podjęcie wspólnych przedsięwzięć promocyjnych służących budowaniu regionalnej wspólnoty o wyraźnej tożsamości kulturowej i społecznej. Wydaje mi się, iż jest to szczególnie ważne dla młodych ludzi, bo to oni w przyszłości będą kształtować rzeczywistość. Dlatego cieszę się – dodaje Gałka – że moja uczelnia jest aktywna na międzynarodowym forum w wielu aspektach działania i staram się wykorzystywać szanse, które nam stwarza.

 

Uczestnictwo studentów WSTiE w międzynarodowych projektach stanowi ważny element kształcenia. Uczelnia od wielu lat zaprasza do współpracy zagranicznych partnerów, a zajęcia prowadzone przez wykładowców z europejskich uniwersytetów odgrywają znaczącą rolę w budowaniu międzynarodowego wymiaru Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii.